Font Size

Cpanel
Dzisiaj jest: 23 Październik 2018    |    Imieniny obchodzą: Marleny, Edwarda, Seweryna

Czarnym szlakiem do rezerwatu „Milechowy”

b_150_100_16777215_00_images_stories_2018_Rajd_Bukowa_02_n_IMG_20180407_122909.jpg   Nareszcie pogoda dopisała i uczniowie ze szkoły w Bukowie mogli wyruszyć na kolejną wyprawę w ramach hasła „Podreptać po świętokrzyskich szlakach”. Wyposażeni w dobry humor, wygodne buty i prowiant, wyruszyliśmy tuż po godzinie 9 rano. Pogoda  dopisywała nam od samego początku. Bezchmurne niebo, śpiewające ptaki , budząca się do życia przyroda i nasze radosne  buzie  dodawały nam energii. Byliśmy ciekawi finalnego miejsca.  W końcu rezerwat „Milechowy” położony jest najbliżej naszej szkoły, a jest przez nas zupełnie nieznany.

Maszerowaliśmy wzdłuż południowych stoków Góry Grabowej ( 297,6 m.n.p.m) i Góry  Jeziornej (300,5 m.n.p.m) , gdzie zbocza były porośnięte niezliczoną ilością przylaszczek. Jakże spektakularny widok – niebieskie runo lasu! Aparaty poszły w ruch i oczywiście krótka lekcja nt. wpływu światła słonecznego na biocenozę lasu. Napełnieni wiedzą i nasyceni widokiem niebieskich przylaszczek podreptaliśmy dalej. Mieliśmy za sobą 3 km, kolejne 8 przed nami. Krok za krokiem i dotarliśmy do doliny rzeki Łososiny. Popularnie nazywanej Wierną Rzeką, oczywiście nazwę tą zawdzięczamy Stefanowi Żeromskiemu. A że „wierna” mogliśmy się sami o tym przekonać, gdy nasz kolega Antoś, stojąc na moście wypuścił z rąk swoją czapkę. Na próżno były nasze wysiłki w celu jej pochwycenia. Nurt rzeki zabrał ją bezpowrotnie!
   Po krótkim odpoczynku weszliśmy na szlak czarny, który doprowadził nas do serca rezerwatu. Cudowne miejsce! Wąwóz ciągnący się na długości 300 metrów, wypreparowany został w wapiennych skałach Góry Milechowskiej. Ściany wąwozu osiągają wysokość 20 metrów w stosunku do dna. Największą jednak dla nas atrakcją okazała się jaskinia „Piekło Milechowskie” do której musieliśmy się wspinać po dość stromym zboczu. Widok z niej był rewelacyjny.  Mogliśmy też zobaczyć naprzeciwko wejścia do jaskini, na skalnym ostańcu krzyż, który upamiętnia Kazimierza Brauna, polskiego pilota, który zginął w katastrofie lotniczej w 1920 roku. Krzyż ten ufundował jego brat Juliusz Braun -założyciel rezerwatu. Miejsce unikatowe, piękne, warte zobaczenia a tak bardzo nieznane. Po godzinnym pobycie  w „kanionie” wyruszyliśmy w powrotną drogę. Podczas naszego marszu Paweł liczył nam długość trasy, Olek porządkował grupę a Dawid kontrolował tempo marszu.
   Podczas naszej wyprawy przedreptaliśmy 23 kilometry, zdobyliśmy 25 punktów do odznaki „Turysta Przyrodnik” i mamy satysfakcję, że mogliśmy miło spędzić czas.

Sławomira Jambor

www.sejmik.kielce.pl
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
www.kielce.uw.gov.pl
Poradnikowy portal dla organizacji pozarządowych
www.poradnik.ngo.pl
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
www.mrr.gov.pl
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.minrol.gov.pl
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
www.pafw.pl
Program "Młodzież w działaniu"