Font Size

Cpanel
Dzisiaj jest: 24 Wrzesień 2018    |    Imieniny obchodzą: Dora, Gerard, Teodor

Przez Wzgórza Kołomańskie do Zagnańska

b_150_100_16777215_00_images_stories_2018_ART_55_n_Resized_20180908_162106_5024.jpegW ramach Klubu Turystyki Pieszej w dniu 8 września 2018r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Bukowie  rozpoczęli kolejny cykl wycieczek po pasmach Gór Świętokrzyskich w duchu hasła „podreptać po świętokrzyskich szlakach”. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości Raszówka przy cmentarzu ofiar pacyfikacji . Tu w dniu 26 maja 1943r oddział policji hitlerowskiej dokonał pacyfikacji w miejscowości Mniów, Serbinów, Miedzierza, Smyków, Muszczarz, Przełom, Ćmińsk..

Spośród 50 aresztowanych, wybrano 35 osób i zamknięto w drewnianym domku- paląc żywcem. Po usłyszeniu krótkiej historii tego miejsca i oddaniu hołdu powędrowaliśmy dalej przez Wzgórza Kołomańskie na szczyt Kamieniec (400m.n.p.m.), a następnie Skalną Górkę, Kołomań, Ciągłe, Piechotne i Kapituły.  Po drodze zatrzymywaliśmy się na odpoczynek i krótkie lekcje z topografii terenu. Ponieważ szliśmy z grupą przewodników i przodowników turystyki pieszej z Ostrowca Świętokrzyskiego mogliśmy zaobserwować ich pracę w terenie oraz podbić nasze książeczki na zbierane odznaki turystyczne. Po dotarciu do Zagnańska musieliśmy koniecznie zobaczyć najsłynniejsze i najokazalsze drzewo w Polsce.

Dąb „Bartek” zrobił na nas niesamowite wrażenie. Urzekł nas swoją wielkością,  majestatem i długowiecznością. Obok zaś mogliśmy podziwiać „Bartusia” – dziecko legendarnego „Bartka”. Ostatnim punktem naszej wędrówki były Ruiny Huty „Józef” w Samsonowie. Malownicze pozostałości XIX – wiecznej huty to niewątpliwie jeden z najwspanialszych zabytków Staropolskiego Okręgu Przemysłowego jaki mogliśmy obserwować w naszym regionie. Czas naszej wyprawy minął szybko, mimo dziewięciu godzin spędzonych w terenie.

Przez Wzgórza Kołomańskie prowadzili nas przewodnicy świętokrzyscy: Robert Kamiński, Michał Czuba i Zbigniew Kowalski. Po Zagnańsku i Samsonowie oprowadzała Sławomira Jambor. Celem rajdu było zakończenie sezonu wakacyjnego i poprzez wędrówkę pieszą wejście ciekawie i aktywnie w nowy rok szkolny, poznanie walorów krajobrazowych regionu świętokrzyskiego, poznanie pracy przewodników i przodowników turystyki pieszej.

GALERIA  GALERIA  GALERIA  GALERIA
 GALERIA

Instytucje

Urząd Marszałkowski
www.sejmik.kielce.pl
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
www.kielce.uw.gov.pl
Poradnikowy portal dla organizacji pozarządowych
www.poradnik.ngo.pl
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
www.mrr.gov.pl
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.minrol.gov.pl
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
www.pafw.pl
Program "Młodzież w działaniu"