Font Size

Cpanel
Dzisiaj jest: 19 Listopad 2018    |    Imieniny obchodzą: Elżbieta, Seweryn, Paweł

Podreptać po świętokrzyskich szlakach. Przyroda uczy najlepiej ! Głównym Szlakiem Świętokrzyskim im. E. Massalskiego

b_150_100_16777215_00_images_stories_2018_ART_97_n_a_1_(17).jpg  Kolejna wyprawa młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Bukowie z cyklu „Podreptać po świętokrzyskich szlakach” biegła Pasmem Oblęgorskim.  Dzień zapowiadał się cudowny. Słoneczne, bezchmurne niebo i piękne barwy jesieni zachęcały nas do wędrówki. Z entuzjazmem wyruszyliśmy na szlak. Tym razem udaliśmy się w kierunku miejscowości Kuźniaki, gdzie znajduje się krańcowy punkt Głównego Szlaku Świętokrzyskiego im. E. Massalskiego oraz ruiny dawnego pieca hutniczego.

Wędrowaliśmy przez Kuźniacką Górę , malowniczy rezerwat przyrody „Perzową Górę” z przepięknymi wychodniami piaskowców triasowych i położoną w grocie Kapliczką św. Rozalii. Z  platformy widokowej u podnóża Góry Siniewskiej oglądaliśmy bliższe i dalsze miejscowości, miasto Kielce i oczywiście pasma górskie okalające Padół Strawczyński. Zdobyliśmy najwyższy szczyt Pasma Oblęgorskiego – Siniewską Górę  448,8 m.n.p.m. , a następnie przemierzyliśmy niezwykle malownicze  wąwozy lessowe w rezerwacie „Barania Góra”. Naszą trasę zakończyliśmy w Oblęgorku, miejscowości uwodzącej ciszą i spokojem,  znanej z pałacyku, w którym niegdyś mieszkał H. Sienkiewicz.

Podczas naszego wędrowania poznawaliśmy krajobraz Pasma Oblęgorskiego, uczyliśmy się topografii terenu, orientowania mapy według obiektów i kierunków w terenie, rozpoznawania roślin i skał budujących region, poznaliśmy historię i legendy towarzyszące miejscom. Uczyliśmy się wędrowania po terenach chronionych i oczywiście miło spędziliśmy sobotni dzień zbierając punkty na odznaki „Turysta Przyrodnik” i GOT. Przewędrowaliśmy 16 kilometrów, pokonaliśmy ok. 190 m wysokości względnej.

Zmęczeni, ale radośni, wracając Lipową Aleją na parking w Oblęgorku, szumiały nam w uszach słowa Św. Bernarda z Clairvaux „ W lesie znajdziesz więcej niż w książkach. Drzewa i kamienie nauczą cię tego, czego nie usłyszysz od mistrzów”.

Sławomira Jambor

GALERIA  GALERIA

Instytucje

Urząd Marszałkowski
www.sejmik.kielce.pl
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
www.kielce.uw.gov.pl
Poradnikowy portal dla organizacji pozarządowych
www.poradnik.ngo.pl
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
www.mrr.gov.pl
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.minrol.gov.pl
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
www.pafw.pl
Program "Młodzież w działaniu"